Пошук статті
|
|||
Кількість користувачів Сьогодні : 25 КількістьЗа місяць : 762 статей : 1003 |
Практикум
Практикум – навчальне видання, що містить виклад сукупності завдань і (або) вправ із певної навчальної дисципліни, які сприяють практичному засвоєнню набутих знань, умінь та навичок. Є допоміжним засобом навчання, призначеним для здобувачів освіти різних рівнів; зміст П. узгоджується з державними освітніми стандартами, навчальними планами, програмами. П. спрямовані на закріплення знань й умінь, на формування навичок практичної роботи, на оволодіння формами й методами пізнання, використовуваними в освітній сфері. Зміст П. відбиває основні аспекти навчальної дисципліни, повторюючи теоретичні й практичні питання для детального їхнього розгляду й закріплення. Такі видання можуть вміщувати вправи і завдання, додаткові методичні вказівки щодо їх виконання або матеріали, що роз’ясняють найбільш складні питання. Структура П. відбиває послідовність викладу матеріалу, прийняту в навчальній програмі. Згідно із ДСТУ 3017: 2015 «Видання. Основні види. Терміни та визначення» П. віднесено до групи навчальних видань і він є різновидом навчальних посібників. До П., у свою чергу, належать збірники задач і вправ, тестові завдання, збірники текстів диктантів і переказів, збірники, інструкції до лабораторних і практичних робіт, тренажери тощо. Збірники вправ та завдань призначено для закріплення вивченого матеріалу. Вони містять не лише вправи та задачі, але й відповіді на них, із якими школярі чи студенти можуть звіряти свої результати. Увесь матеріал у таких збірниках подано систематизовано та відповідно до того, як його розміщено у підручниках із тієї чи іншої дисципліни. Збірники текстів диктантів та переказів використовують для опанування мов та літератур. Із уведенням в освітній процес загальної середньої освіти системи тематичного оцінювання, яка потребує значної кількості добірок завдань і вправ, широкого розповсюдження набули видання для тестування та діагностики навчальних досягнень – збірники завдань для контрольних робіт, тематичних та підсумкових атестацій, розраховані на підготовку школярів до тематичного оцінювання навчальних здобутків (напр.: «Контроль навчальних досягнень», «Тестовий контроль знань» та ін.). У цих посібниках вміщують завдання з вивченого матеріалу з певного предмета, які виноситимуться на тематичну чи підсумкову атестацію або залік наприкінці семестру або навчального року. В освітньому процесі закладів вищої освіти використовують також збірники виробничих ситуацій, проектних завдань, ситуативних завдань (кейсів), тренінги. Різновидом П. є робочі зошити, або зошити з друкованою основою. Робочий зошит – навчальний посібник, що містить особливий дидактичний матеріал і сприяє самостійній роботі під час освоєння навчальної дисципліни. Вони мають чітке адресне спрямування і використовуються учнями (студентами) індивідуально, здебільшого одноразово. Робочі зошити активно використовують на уроках із різних дисциплін не лише у сучасній середній загальноосвітній школі, а й в освітньому процесі закладів вищої освіти. Залежно від ролі в освітньому процесі виділяють такі різновиди робочих зошитів: для формування практичних умінь і навичок; для набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (тренажер з правопису); для навчання письма і розвитку мовлення (прописи); для практичних та лабораторних робіт, щоденники спостережень; для контролю навчальних досягнень. Із запровадженням зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) широкої популярності набули робочі зошити, зорієнтовані на підготовку учнів до ЗНО (напр.: робочі зошити «Експрес-контроль», «Робочий зошит з української літератури (підготовка до ЗНО)». Для формування в молодших школярів читацької компетентності, яка є базовим складником комунікативної і пізнавальної компетентностей, видано низку робочих зошитів для початкової школи: серія з літературного читання «Вчуся бути читачем» для 2–4-х класів; посібники з позакласного читання серії «Книжкова країна», що вміщують читацький щоденник і т. ін. Перші такі посібники, що безпосередньо стосувалися проблем дитячого читання, в Україні розробив і запровадив І. Огієнко: «Тетрадь для литературного разбора и записывания прочитанных книг. Пособие для домашнего и классного чтения» (1914); «Тетрадь для списывания и разбора стихотворений и басен» (1915); «Тетрадь для записывания прочитанных книг» (1916). Для сучасного вчителя ці зошити, що стали нині бібліографічними раритетами, мають неабиякий інтерес, оскільки в них можна знайти «правила виразного читання», рекомендації щодо того, як самостійно читати книжки, способи аналізу літературних творів. Окрім того, це найперші в Україні навчальні посібники, підготовлені в жанрі зошитів із друкованою основою, їх за часів Огієнка неважко було придбати (вони коштували 6-10 копійок) та легко користуватися. П., які можуть використовуватись в освітньому процесі закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, надають грифи «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» або «Схвалено для використання у загальноосвітніх або професійно-технічних навчальних закладах», їх вносять до щорічного Переліку навчальної літератури, рекомендованої для практичного використання в закладах освіти (розділ «Додаткові підручники та навчальні посібники»).
Джерела
ДСТУ 3017:2015. Видання. Основні види. Терміни та визначення. – Чин. від 2016–01–07. – Київ, 2016.; СОУ 18.1–02477019–07:2015. Поліграфія. Підручники і навчальні посібники для загальноосвітніх навчальних закладів. Загальні технічні вимоги (зі зміною № 1). – На заміну СОУ 22.2–02477019–07:2007; чинний від 2013–01–03.; Огиенко И. Тетрадь для литературного разбора и записывания прочитанных книг : пособие для домашнего и классного чтения / И. И. Огиенко ; авт. предисл. И. И. Огиенко. – Киев : Типогр. В. Н. Бондаренко, П. Ф. Гнездинского, 1914. – 10 с.; Огиенко И. Тетрадь для списывания и разбора стихотворений и басен. – Киев : Типогр. В.Н.Бондаренко, П.Ф.Гнездинского, 1915. – 8 с. Огиенко И. Тетрадь для записывания прочитанных книг. – Киев : Типогр. В.Н.Бондаренко, П.Ф.Гнездинского, 1916. – 8 с.; Нечволод Л. Інформативно-ілюстративна функція робочого зошита / Л. Нечволод // Педагогіка та психологія: зб. наук. праць. – Харків: ХДПУ, 2000. – Вип. 12. – С. 88–91.; Лікарчук А. М. Навчальні завдання у зошитах з друкованою основою / А. М. Лікарчук // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2001. – № 4. – С. 11–18. Майорова І. Г. Визначення та класифікація робочих зошитів / І. Г. Майорова // Вісник післядипломної освіти. – 2011. – № 4 (17). – С. 78 – 85.; |
||