Пошук статті
|
|
Кількість користувачів Сьогодні : 26 КількістьЗа місяць : 1110 статей : 1008 |
Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека»
Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека» – професійний бібліотечний конкурс, спрямований на виявлення й популяризацію значимих досягнень бібліотечної практики в системі загальної середньої та позашкільної освіти, стимулювання авторів інноваційних ідей, розробок (проєктів) або кращих фахівців чи інших учасників. Організатор – Міністерство освіти і науки України (МОН України). Проведення В. к. «Ш. б.» безпосередньо координується Інститутом модернізації змісту освіти МОН України (ІМЗО, до 2014 р. – Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, ІІТЗО) у партнерстві з Державною науково-педагогічною бібліотекою України імені В. О. Сухомлинського (ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського). Відбувається один раз на три роки. Вперше організований як пілотний проєкт у 2010/2011 н. р. Починаючи з 2013/2014 н. р. проводиться відповідно до Положення про Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека», затвердженого спільним наказом Міністерства молоді та спорту України (нині – МОН України) та Міністерства культури України від 25.01.2012 р. № 61/58. Метою конкурсу є підтримка і вдосконалення діяльності бібліотек закладів загальної середньої та позашкільної освіти, поширення успішного досвіду залучення дітей до читання, піднесення ролі бібліотекаря в суспільстві та підвищення престижу бібліотечної професії. Основні завдання конкурсу орієнтовані на: – виявлення і засвоєння інноваційного досвіду роботи шкільних бібліотекарів, творчих керівників, педагогічних працівників закладів загальної середньої і позашкільної освіти, фахівців управлінь освіти місцевих органів виконавчої влади та методистів обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти (ОІППО), які координують діяльність шкільних бібліотекарів; – підвищення рівня професійної компетентності шкільних бібліотекарів та сприяння підвищенню престижу цієї професії; – привернення уваги місцевих органів виконавчої влади, громадськості до проблем розвитку бібліотечної справи у закладах загальної середньої та позашкільної освіти; – поширення та впровадження кращого бібліотечного досвіду загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів; – оптимізацію діяльності шкільних бібліотек щодо залучення дітей до читання, формування інформаційної, бібліотечно-бібліографічної та читацької культури учнів. В. к. «Ш. б.» проводиться на добровільних засадах і є відкритим для закладів загальної середньої та позашкільної освіти усіх типів і форм власності, управлінь освіти місцевих органів виконавчої влади, обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Учасниками конкурсу є керівники, педагогічні та бібліотечні працівники закладів загальної середньої та позашкільної освіти, методисти закладів післядипломної педагогічної освіти (які координують діяльність шкільних бібліотек) одноосібно або у складі творчого колективу. В. к. «Ш. б.» відбувається поетапно: 1-й етап: міський, районний – протягом листопада – грудня; 2-й етап: обласний (міський для м. Києва) – протягом лютого – березня, за участю конкурсантів першого етапу, які набрали найбільшу кількість балів у кожній номінації; 3-й етап: всеукраїнський – у травні – червні, за участю конкурсантів другого етапу, які набрали найбільшу кількість балів у кожній номінації. Засідання журі Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» 2010/2011 н. р. (ІІТЗО, 2011 р.) Для проведення конкурсу, підбиття його підсумків один раз на три роки формуються організаційні комітети, а для визначення кращого досвіду учасників – журі, склад, строки роботи яких затверджуються наказами МОН України (всеукраїнський етап), управлінь освіти і науки відповідного рівня (1 і 2 етапи). До роботи у складі журі В. к. «Ш. б.» залучаються науково-педагогічні працівники закладів післядипломної педагогічної освіти, науково-методичних установ, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, керівники і педагогічні працівники закладів освіти, бібліотекарі – переможці та лауреати В. к. «Ш. б.» попередніх років, провідні бібліотечні фахівці освітянської галузі, представники громадськості (за згодою).
В. к. «Ш. б.» проводиться за номінаціями, які один раз на три роки визначаються (переглядаються) організаційним комітетом всеукраїнського етапу відповідно до завдань конкурсу і затверджуються наказом МОН України. Переможці і лауреати в кожній із заявлених номінацій визначаються організаційним комітетом всеукраїнського етапу конкурсу один раз на три роки за певними критеріями. У кожній із номінацій – один переможець та лауреати, які набрали за результатами 3-го етапу найбільшу кількість балів і ввійшли до першої п’ятірки найкращих. Узагальнені підсумки та результати всеукраїнського етапу В. к. «Ш. б.» затверджуються відповідним наказом МОН України та оприлюднюються на офіційних інтернет-ресурсах МОН України, ІМЗО, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, публікуються в освітянській пресі, фахових виданнях, популяризуються на науково-методичних заходах. Про перебіг перших двох етапів зазвичай інформують місцеві органи управління освітою, ОІППО. Переможці та лауреати 3-го етапу конкурсу відзначаються цінними подарунками, а також можуть бути нагороджені відомчими відзнаками. Церемонія нагородження переможців і лауреатів Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» у 2013/2014 н. р. під час Міжнародної науково-практичної конференції «Інформаційна діяльність галузевих бібліотечних комплексів в умовах розвитку суспільства знань» (м. Київ, 14 вересня 2014 р.) Церемонія нагородження переможців і лауреатів В. к. «Ш. б.» на всеукраїнському рівні зазвичай відбувається восени під час традиційних щорічних заходів ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського (конференцій, семінарів і т. ін.). На місцевому рівні час і місце визначають відповідні організаційні комітети.
Офіційні документи щодо організації та проведення В. к. «Ш. б.», узагальнену інформацію про перебіг та результати 3-го етапу, анотовані каталоги конкурсних робіт переможців та лауреатів (починаючи з 2017 р.) розміщено на сайті ІМЗО. У 2013 р. з метою інформування про умови конкурсу, перебіг конкурсних змагань, ознайомлення з учасниками та переможцями створено блог «"Шкільна бібліотека". Всеукраїнський конкурс». Матеріали 1-го та 2-го етапів В. к. «Ш. б.» розміщують на відповідних ресурсах їх організаторів. Наприклад, архів матеріалів 2-го етапу В. к. «Ш. б.» в Запорізькій області демонструє ресурс «Професійні бібліотечні конкурси», розміщений на освітньому порталі «ЗапоВікі». Пілотний проєкт В. к. «Ш. б.» відбувся у 2010/2011 н. р. в межах щорічної Всеукраїнської акції «Живи, книго!» (проводилася на загальнодержавному рівні з 1999 р.) на продовження традицій зазначеної акції та професійного Всеукраїнського конкурсу «Шкільний бібліотекар року» 2005, 2007 та 2009 рр. Конкурс мав на меті стимулювання діяльності бібліотек у закладах загальної й позашкільної освіти, привернення уваги освітянської спільноти та суспільства до читання дітей і учнівської молоді, актуальних проблем шкільних бібліотек і надання їм інформаційної та матеріально-технічної підтримки. Умови пілотного проєкту конкретизовано в наказах МОН України від 21.10.2009 р. № 956 «Про затвердження Умов організації та проведення щорічної Всеукраїнської акції "Живи, книго!"» та від 02.11.2010 р. № 1044 «Про організацію та проведення Всеукраїнського конкурсу "Шкільна бібліотека"» Організаційні засади конкурсу, змістове наповнення номінацій та вимоги до оформлення конкурсних робіт було викладено у Порядку проведення конкурсу «Шкільна бібліотека» в рамках щорічної Всеукраїнської акції «Живи, книго!» в 2010/2011 н. р. й конкретизовано в листі ІІТЗО МОН України від 07.12.2010 р. № 1.4/18-4755 «Щодо рекомендацій з оформлення матеріалів, що подаються на ІІІ етап Всеукраїнського конкурсу "Шкільна бібліотека" у 2010/2011 навчальному році». Пілотний проєкт став найбільш масовим професійним змаганням за кількістю номінацій (шість), учасників, конкурсних робіт. За перемогу в заключному 3-му етапі змагалися 132 шкільні бібліотекарі, 2 педагогічні працівники, 7 представників керівництва закладів освіти, 17 методистів. Журі конкурсу розглянуло 142 роботи з 24 областей України, Автономної Республіки Крим (6) та міст Києва (5) і Севастополя (4). Було визначено переможців і лауреатів. Конкурсні роботи переможців Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» 2010/2011 н. р. Конкурс проводився за такими номінаціями, передбаченими для участі різних категорій учасників освітнього процесу:
- «Бібліотека ХХІ століття» (для керівників шкіл та бібліотекарів; розглянуто 20 робіт; переможці – Л. Заінчковська, завідувач бібліотеки, О. Денисенко, заступник директора з науково-методичної роботи муніципального колегіуму Миколаївської міської ради, Миколаївська обл.); - «Компетентний читач» (для бібліотекарів, педагогічних, учнівських колективів, бібліотечних активів, батьків тощо; 31 робота; переможець – Н. Горпинич, учитель початкових класів КЗ «Комсомольський навчально-виховний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Гуляйпільської районної ради, Запорізька обл.); – «Бібліотекар-дослідник» (для бібліотекарів; 28 робіт; переможець – С. Семеренко, завідувач бібліотеки позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості» м. Енергодара, Запорізька обл.); – «Майстер бібліотечної справи» (для бібліотекарів; 27 робіт; переможець – М. Мархайчук, завідувач інформаційно-бібліотечного центру навчально-виховного комплексу «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназія № 5» м. Славути, Хмельницька обл.); - «З комп’ютером на "Ти"» (для бібліотекарів; 19 робіт; переможець – Н. Литвин, завідувач бібліотечно-інформаційного центру спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ступенів № 12 з поглибленим вивченням інформаційних технологій м. Біла Церква, Київська обл.); - «Методист-порадник» (для працівників органів управління освітою та науково-методичних служб місцевих органів виконавчої влади, методистів ОІППО, які координують діяльність шкільних бібліотек; 17 робіт; переможець – І. Олейникова, методист вищої категорії Інституту післядипломної освіти Севастопольського міського гуманітарного університету). Завдяки успішному проведенню конкурсу було привернуто увагу керівників, організаторів освіти, громадськості до проблем діяльності шкільних бібліотек, що сприяло пошуку шляхів їх вирішення. Вперше надано можливість директорам шкіл продемонструвати свої погляди на функціонування бібліотеки в освітньому закладі, а також заявити про себе методистам, які опікуються шкільними бібліотеками. Творчі напрацювання переможців та лауреатів пілотного В. к. «Ш. б.» – оригінальні розробки бібліотечних уроків, інтелектуальних ігор, вікторин, конкурсів, презентацій, сценаріїв свят та інших виховних заходів різноманітного змісту (знайомство з бібліотекою і книгою, формування інформаційної культури школяра, літературні персоналії, знаменні дати тощо), було представлено у спеціалізованій комп’ютерній системі «ШБІЦ-бібліотекар-інфо» – базі даних, створеній редакцією журналу «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр» та фахівцями ІІТЗО на компакт-диску «Портфоліо бібліотекаря. Перлини творчості» (2012). Попри вагомі позитивні результати, пілотний бібліотечний конкурс виявив також низку організаційних недоліків та прорахунків, зокрема тих, що стосувались 3-го етапу й спонукав членів журі та організаційного комітету висунути пропозицію про необхідність надання заходові самостійного статусу (відокремленого від Всеукраїнської акції «Живи, книго!»), передбачивши його проведення один раз на три роки. Питання щодо науково-методичного забезпечення проведення конкурсів на регіональних рівнях, якості оформлення конкурсних робіт, у т. ч. електронних додатків до них, а також стосовно актуальності тих чи інших номінацій конкурсу були предметом обговорення під час круглого столу «Конкурс як мірило професійної майстерності бібліотечних працівників», що відбувся в межах І Всеукраїнського науково-практичного семінару «Неперервна освіта як чинник професійного і творчого зростання бібліотечних працівників» на базі Запорізького ОІППО (26–28 вересня 2012 р.). Наступне змагання відбулось у 2013/2014 н. р. відповідно до Положення про Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Міністерства культури України від 25 січня 2012 року № 61/58 та згідно з наказом МОН України від 08.04.2013 р. № 417 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу "Шкільна бібліотека" у 2013/2014 навчальному році». Так само було затверджено номінації та критерії оцінювання конкурсних робіт. Засідання журі 3-го етапу Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» 2013/2014 н. р. (Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 20–21 травня 2014 р.) Журі всеукраїнського етапу В. к. «Ш. б.» розглянуло 60 конкурсних робіт, серед яких визначило переможців у чотирьох номінаціях:
– «Сучасній школі – сучасну бібліотеку» (для керівників шкіл та позашкільних навчальних закладів; розглянуто 6 робіт; переможець – управлінський проєкт «Бібліотечно-інформаційний центр навчального закладу як соціокультурне середовище сільської громади» за авторством О. Крутакова, директора Шкарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Білоцерківського р-ну, Київська обл.); – «Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу» (для бібліотекарів і педагогів; 22 роботи; переможець – конкурсна робота «Бібліотека – інформаційний та культурний центр ліцею», за авторством Т. Єжової, завідувачки бібліотеки Херсонського академічного ліцею ім. О. В. Мішукова Херсонської міської ради при Херсонському державному університеті); - «Бібліотечний веб-ресурс» (для бібліотекарів загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів; 18 робіт; переможець – вебсайт бібліотечно-інформаційного центру Білоцерківської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ступенів № 12 з поглибленим вивченням інформаційних технологій, Київська обл., автор Н. Литвин, завідувач БІЦ). - «Методист-порадник» (для працівників органів управління освітою та науково-методичних служб місцевих органів виконавчої влади, методистів ОІППО, які координують діяльність шкільних бібліотек; 14 робіт; переможець – робота на тему «Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в роботу шкільних бібліотек м. Вінниці», автори – А. Лампіга, К. Нарольська, методисти з бібліотечних фондів міського методичного кабінету департаменту освіти Вінницької міської ради). З метою популяризації кращих робіт конкурсантів В. к. «Ш. б.» спільними зусиллями працівників ІМЗО МОН України та ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського було підготовлено в електронному форматі та передано для практичного використання у шкільних бібліотеках методичну збірку авторських розробок. Упродовж 2011–2014 рр. напрацювання переможців і лауреатів В. к. «Ш. б.» (2-го та 3-го етапів) регулярно публікувалися в журналі «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр» (2011, № 10, 11; 2012, № 3–7, 9, 10; 2013, № 3; 2014, № 8, № 9), завдяки чому стало можливим презентувати бібліотечній громадськості не лише тексти конкурсних робіт, а й величезну кількість цікавих мультимедійних додатків до них. Окремі конкурсні роботи було опубліковано також у газеті «Шкільна бібліотека плюс». У 2016/2017 н. р. В. к. «Ш. б.» проводився за такими номінаціями: - «Шкільна бібліотека: інноваційні проекти» (учасники – керівники навчальних закладів; 5 робіт; переможець – проєкт «Підвищення ефективності роботи шкільної бібліотеки шляхом розширення інформаційної бази, створення хмарного сховища («бібліохаба») та проектної координації» авторського колективу Харківського технічного ліцею № 173 Харківської міської ради у складі: С. Станкевич, директора; Н. Романенко, завідувачки бібліотеки; В. Карнацевича, методиста; Н. Лунячек, заступника директора з навчально-виховної роботи); - «Шкільна бібліотека – інформаційний центр навчального закладу» (учасники – бібліотекарі, педагоги; 20 робіт; переможець – конкурсна робота «Діяльність шкільної бібліотеки як центру інформаційної підтримки навчально-виховного процесу», автор Л. Іовженко, завідувач бібліотеки Білоцерківської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 21 Білоцерківської міської ради, Київська обл.); - «Читання і діти: діапазон бібліотечних ідей і можливостей» (учасники – бібліотекарі, педагоги; 24 роботи; переможець – розробка «Розвиток читацьких інтересів школярів засобами сучасних форм бібліотечної роботи», автор Л. Немашкало, завідувачка бібліотеки Енергодарської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 7 Енергодарської міської ради, Запорізька обл.); - «Бібліотека – виховний простір навчального закладу» (учасники –бібліотекарі; 23 роботи; переможець – розробка «Шкільна бібліотека як один із інструментів національно-патріотичного виховання в сучасному навчальному закладі», автор Г. Симоненко, бібліотекар Токмацької ЗОШ І-ІІІ ступенів № 5 Токмацької міської ради, Запорізька обл.); - «Сучасний методист: новий формат діяльності» (6 робіт; переможець – розробка «Проектна діяльність як форма науково-методичної роботи», автор О. Данилюк, методист районного методичного кабінету відділу освіти Ківерцівської районної державної адміністрації, Волинська обл.); Лідерами конкурсу 2017 р. за оцінками журі стали Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Львівська, Сумська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська області та м. Київ. Анотовані каталоги конкурсних робіт переможців та лауреатів конкурсу «Шкільна бібліотека – 2017» розміщено на сайті ІМЗО. Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека – 2020» відбувся у 2019/2020 н. р. в трьох номінаціях і помітно відрізнявся від попередніх. Згідно з його вимогами учасники виконували конкурсну роботу у форматі тематичного електронного портфоліо – онлайн (сайт, блог) або офлайн (е-презентація чи папка з файлами, розміщеними на інтернет-ресурсі). Учасники використали сервіси та послуги Google, технології Веб 2.0, конструктори сайтів Ucoz, Wix.com, WordPress, канал Youtube, освітні платформи Blogger, School Champion (раніше відома як EDUkIT), KlasnaOcinka та ін. Всеукраїнський етап було організовано дистанційно. Перегляд конкурсних робіт членами журі здійснювався безпосередньо на представлених учасниками інтернет-ресурсах: персональних, закладів освіти, бібліотек. Загалом було подано 64 конкурсні роботи, авторами яких є 79 осіб (3 керівники закладів освіти, 57 завідувачів бібліотек/медіатек/інфоцентрів, 18 бібліотекарів, 1 учитель) із 24 областей України та м. Києва, з них 23 учасники перебували у складі восьми творчих колективів (від 2 до 7 осіб), решта, 56 осіб, змагались одноосібно. На всеукраїнському етапі конкурсу було представлено один заклад позашкільної освіти – Центр дитячої та юнацької творчості (м. Енергодар, Запорізька обл.). Переможцями у номінаціях конкурсу 2020 р. стали: - «Модель бібліотеки Нової української школи» – конкурсна робота «Створення ефективної моделі сучасної медіатеки в умовах впровадження концепції НУШ», автори Т. Біловус, завідувачка шкільної бібліотеки-медіатеки, В. Ситник, бібліотекарка Нетішинської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Нетішинської міської ради, Хмельницька обл.; - «Медіакультура в бібліотечному просторі» – конкурсна робота «Terra Librorum: бібліотека академічного ліцею в медіапросторі», автор Т. Єжова, завідувачка бібліотеки Херсонського академічного ліцею імені О. В. Мішукова Херсонської міської ради при Херсонському державному університеті; - «Бібліотека – територія читання» – конкурсна робота «Формування і розвиток читацьких компетентностей учнів інноваційними засобами бібліотечної роботи», автори І. Левченко та Л. Мазуренко, бібліотекарі Первомайського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 15 – колегіум» Первомайської міської ради, Миколаївська обл. Першість за кількістю переможців та лауреатів здобули Запорізька, Київська, Харківська та Херсонська області. Анотовані каталоги конкурсних робіт переможців та лауреатів конкурсу «Шкільна бібліотека – 2020» представлено на сайті ІМЗО. Загалом у чотирьох конкурсних змаганнях всеукраїнського етапу В. к. «Ш. б.», що відбулися впродовж 2010–2020 рр., узяли участь 336 бібліотечних працівників, 22 керівники закладів загальної середньої та позашкільної освіти, 38 працівників методичних установ, відповідальних за роботу зі шкільними бібліотеками.
Зображення
Тетяна Єжова – переможець Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека (2014, 2020), завідувач бібліотеки Херсонського академічного ліцею імені О. В. Мішукова Херсонської міської ради при Херсонському державному університеті Світлана Семеренко – переможець (2011), лауреат Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» (2020), завідувач бібліотеки Позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості» Енергодарської міської ради Запорізької обл.
Відзначення переможців 2-го (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека-2017» (Одеська обл.)) Блог Людмили Немашкало - переможця Всеукраїнського конкурсу ”Шкільна бібліотека-2017”, завідувача бібліотеки Енергодарської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 7 Енергодарської міської ради, Запорізька обл.
Джерела
Про результати 3-го (всеукраїнського) етапу Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека – 2020» Мельник О. М. Роль конкурсів у формуванні професійної компетентності шкільних бібліотекарів / О. М. Мельник // Шк. б-ка плюс : наук.-метод. часопис. – 2010. – Листоп. (№ 22). – С. 2–4. Петрова Ж. Г. Інноваційна діяльність бібліотекаря у формуванні читацької культури учнів : (за матеріалами Всеукр. акції «Живи, книго!») / Петрова Ж. Г. // Шк. б-ка плюс : наук.-метод. часопис. – 2010. – Листоп. (№ 22). – С. 5–6. Кузнєцова Л. К. Професійні конкурси шкільних бібліотекарів: менше формальності – більше відповідальності / Л. К. Кузнєцова // Шк. бібл.-інформ. центр. – 2012. – № 11. – С. 13–16. Петрова Ж. Г. Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека» : затверджено нове Положення / Ж. Г. Петрова // Шк. бібл.-інформ. центр. – 2012. – № 9. – С. 38–44. Петрова Ж. Г. Презентуємо підсумки конкурсної діяльності бібліотекарів / Ж. Г. Петрова // Шк. бібл.-інформ. центр. – 2012. – № 9. – С. 38–44. Дяченко Н. І. Фахові конкурси як засіб професійного самовдосконалення та розвитку творчого потенціалу бібліотекарів навчальних закладів / Н. І. Дяченко // Шк. б-ка плюс : наук.-метод. часопис. – 2015. – № 7/8 (Квітень). – С. 7–15.
––––––––––––––––– Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека» «Професійні бібліотечні конкурси» / Освітній портал «ЗапоВікі» (Запорізька область) «Шкільна бібліотека». Всеукраїнський конкурс : [блог] Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека – 2017» у 2016/2017 н. р. |