Пошук статті
![]() |
|
Кількість користувачів Сьогодні : 62 КількістьЗа місяць : 772 статей : 1018 |
Бібліотечний плакат
Б. п. зазвичай містить зображення (рисунок, світлину, колаж (фотомонтаж) або їх поєднання) з невеликим пояснювальним текстом рекламного, інструктивного, рекомендаційного, популяризаційного характеру чи без нього. Широко застосовується в бібліотечній практиці починаючи з 20-х рр. 20 ст., коли було узагальнено основні вимоги до Б. п. у руслі посилення ідеологічного впливу на читачів. До технології виготовлення та використання Б. п. у бібліотечній діяльності зверталися харківські бібліотекознавці Л. Хавкіна, Б. Борович, висуваючи до бібліотекарів вимогу оволодіння навичками плакатного мистецтва та його цільового застосування. У 1920-х рр. в Херсонській центральній міській бібліотеці (нині – Херсонська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олеся Гончара) працював плакатний музей, де зберігалася колекція виготовлених у бібліотеці ілюстрованих плакатів, які активно використовувались у просвітницькій та агітаційно-масовій бібліотечній роботі. ![]() За радянської доби плакатної справи навчали майбутніх бібліотекарів у профільних освітніх закладах: тема «Бібліотечний плакат» вивчалася у курсах «Робота з читачами», «Масова робота бібліотеки». Так, у 1947/48 н. р. на бібліотечному відділенні Чернівецького професійно-освітнього технікуму для студентів провадились факультативні заняття з плакатної справи (шрифт, монтаж плаката, накладні літери, текстовий плакат). У 1960–70-х рр. до навчальних планів із підготовки бібліотечних фахівців було уведено практикуми з наочної агітації, неодноразово організовувалися огляди-конкурси оригінальних Б. п. У незалежній Україні традицію професійного змагання бібліотекарів з виготовлення плакатів відновлено: 2015 р. Українська бібліотечна асоціація організувала Конкурс плакатів-мотиваторів читання до Всеукраїнського дня бібліотек. Залежно від цільового призначення розрізняють такі різновиди Б. п.: – агітаційно-пропагандистські – у радянський період застосовувалися як ефективний засіб книжкової пропаганди й ідеологічної агітації населення; у сучасній практиці отримали назву мотиваційних, що виконують функцію промоції бібліотек і читання; – рекламні, що привертають увагу до бібліотеки, окремих її послуг, форм діяльності, виконують іміджеву функцію; – бібліотечно-бібліографічні, що розкривають документні, бібліографічні ресурси конкретної бібліотеки, сприяють бібліотечно-бібліографічній комунікації, просуванню документів із бібліотечних фондів до користувачів, містять бібліографічне повідомлення і слугують засобом рекомендації літератури (однієї книжки чи тематичної добірки) і розкриття її змісту; – методичні – мають чітко виражену педагогічну мету і спрямовані на формування інформаційної культури, культури читання, виховання бережливого ставлення до бібліотечних книжок; – інформаційні (афіші, оголошення) – зазвичай анонсують бібліотечні заходи, події тощо; ![]() ![]() – інструктивно-методичні – наочно демонструють правила користування бібліотекою, її структурними підрозділами, ілюструють алгоритм інформаційного пошуку (у бібліотечних каталогах, базах даних, інтернеті), вибору книжок для читання і т. ін). За способом виготовлення розрізняють Б. п.: оригінальні (саморобні) в одному примірнику і репродуковані (тиражовані), друковані та електронні (створені за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, комп’ютерної графіки та відповідних застосунків). Матеріальною основою для Б. п. може слугувати папір великого формату, ватман, картон, пінокартон, пластик і т. ін. До оформлення Б. п. висуваються певні вимоги. На ньому має бути композиційний або тематичний центр (основне ядро), який виділяється збільшеним розміром, кольорами, орнаментом (яскрава обкладинка книги, портрет письменника, ілюстрація, малюнок тощо). Всі інші графічні й текстові елементи доповнюють основне ядро, розкриваючи ідею плаката. Визначальним у створенні Б. п. є його цільове і читацьке призначення, спосіб подання інформації, смислове навантаження тексту, а також художня та естетична довершеність. Б. п. має справляти позитивне враження. Тому для оформлення плакатів, у разі можливості, залучають художників-професіоналів.
Б. п. у сучасній практиці широко використовують як засіб внутрішньої і зовнішньої бібліотечної реклами. Прикладами рекламного Б. п. можуть слугувати тиражований щорічний плакат Української бібліотечної асоціації до Всеукраїнського дня бібліотек, постери до Всеукраїнського тижня дитячого читання, міжнародних акцій – Всесвітнього дня книги та авторського права, Міжнародного місяця шкільних бібліотек, Тижня відкритого доступу і т. ін. Зображення
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Джерела
Хавкина Л. Б. Руководство для небольших библиотек. – 3-е изд. – Москва : Университет им. Панявского, 1918. – Про плакатну бібліотечну роботу. – С. 59-61, 179-181. Борович Б. О. Пути сближения книги с читателем. – Харьков : Труд, 1923. – Про рекламні плакати, плакати з рекомендування книжок, ілюстровані плакати: с. 17–18, 41–43, 96–98. Жук И. К дискуссии о плакате / И. Жук // Красный библиотекарь. – 1925. – № 8. – С. 49–53. Беляков Л.В. Библиотечный плакат : консультация // Библиотекарь. – 1960. – № 6. – С. 33-38. Беляков Л. В. Из истории библиотечного плаката (1912–1925 гг.) // Библиотеки СССР. Опыт работы / Гос. ордена Ленина б-ка СССР им. В.И. Ленина. – Москва, 1961. – Вып. 16. – С. 128–144. Беляков Л. В. Языком плаката : к итогам Всероссийского смотра наглядной агитации в сельских культурнопросвет. учреждениях // Библиотекарь. – 1964. – № 6. – С. 28–31. Слуховский М. И. Печатный книжно-библиотечный плакат 1918–1931 гг. // Книга. Иследования и материалы : сборник. – 1968. – Вып. 16. – С. 180–199. Бібліотечний плакат / Е. В. Куделько, С. Й. Мінц // Довідник з бібліотекознавства і бібліографії. – Харків : Ред.-вид. відділ Кн. палати УРСР, 1969. – С. 27. Работа с читателями : [учеб. для библиотеч. фак. ин-тов культуры] / [Карташов Н. С. и др.]; под ред. В. Ф. Сахарова. – Изд. 2-е, перераб. и доп. – Москва : Книга, 1970. – С. 257–264. Беляков Л. В. Массовая работа библиотеки: [учеб. пособие для студ-заоч. отдел. мас. и науч. б-к ин-тов культуры]. – Москва : Моск. Гос. Ин-т культуры, 1973. – С. 62–92. Библиотечный плакат // Cправочник библиотекаря. – Москва : Книга, 1985. – С. 114. Горбачев А. Основы эстетического оформления : ст. первая : [в т.ч. о типах библиотечного плаката] // Библиотека. – 1994. – № 12. – С. 36-39 : ил. Павлова И. А. Библиотечный интерьер : требования и задачи : [в т. ч. о библиотечном плакате] // Науч. и техн. б-ки. – 1995. – № 7. – С. 48–57. – Библиогр.: с. 57 (14 назв.). Бородина В. А. Библиотечные плакаты / В. А. Бородина // Библиотечное обслуживание : уч.-метод. пособие. – Москва: Либерия, 2004. – С. 67. Соціокультурна діяльність / Нац. парлам. б-ка України ; [підгот. С. Кравченко, І. Цуріна]. – Київ, 2005. – С. 16. Выставочная работа. Составление тематических подборок и дайджестов : [в т. ч. библиотечные плакаты] // Cправочник библиотекаря. – Санкт-Петербург : Профессия, 2007. – С. 200. Технология живописно-графической и выставочно-постерной рекламы : [в т. ч. библиотечный плакат как жанр постерной рекламы] // Рекламно-информационные технологии библиотечной деятельности : учеб.-практ. пособие / О. О. Борисова. – Санкт-Петербург : Профессия, 2006. – C. 150–158. Библиографическая реклама в библиотеке : [в т. ч. библиотечно-библиографические плакаты как жанр рекламы] // Рекламно-информационные технологии библиотечной деятельности : учеб.-практ. пособие / О. О. Борисова. – 2-е изд. перераб. и доп. – Москва : Литера, 2010. – C. 40–81. Сидоренко І. Створюємо бібліотечний плакат // Шкільна бібліотека. – 2010. – № 1 – С. 40–48.
———————————————— Библиотечные плакаты: актуально, модно, красиво! Библиотечные плакаты советского времени Інтерактивний плакат-мотиватор читання Херсонської обласної наукової медичної бібліотеки Книга, котра створює читача: конкурс від рівненської бібліотеки Конкурс плакатів-мотиваторів читання до Всеукраїнського дня бібліотек Пропаганда чтения в плакатах 20-х годов Професійні діалоги. Про підсумки конкурсу на кращий бібліотечний плакат Самые интересные плакаты о пользе чтения Товарищ Книга. Читатель и чтение в советском плакате 20–30-х годов
Погонець Олена Дмитрівна Поперечна Лідія Андріївна Статтю створено : 04.11.2019 Останній раз редаговано : 09.12.2021 |