Пошук статті
Кількість користувачів
Сьогодні : 37
За місяць : 162
Кількість
статей : 972
А
Б
В
Г
Д
Е
Є
Ж
З
И
І
Й
Ї
К
Л
М
Н
О
П
Р
С
Т
У
Ф
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ю
Я
Буктуб
Буктуб

Буктуб (від англ. book – книга, tube – канал) – сегмент популярного відеохостингу «Ютуб» (YouTube), на якому відеоблогери розміщують свої огляди (відгуки, рецензії) про книжки.

Відеооглядачі, що розповідають про книжки, популяризують їх, мають власну назву – буктубери, або ж книжкові відеоблогери (влогери). Ними можуть бути як окремі особи (книголюби, письменники, бібліотекарі, педагоги, члени читацьких об’єднань, клубів, гуртків), так і колективні представництва – видавництва, книгарні, бібліотеки.

Предметом книжкових відеооглядів є класична та сучасна література, бестселери й маловідомі книги, твори українських авторів і переклади з інших мов, видання для різних вікових категорій, зокрема література для дітей та підлітків, продукція популярних всеукраїнських і місцевих видавництв тощо. Об’єктом Б. є широка глядацька аудиторія осіб, що цікавляться книгами, книжковими новинками, думками експертів про них, тобто огляди в цьому сегменті ютубу адресовані книголюбам, видавцям, бібліотекарям, педагогам та ін.

Б. виконує низку функцій: візуального представлення художньо-технічного оформлення видання (формат, обкладинка, шрифти, папір, наявність ілюстрацій, обсяг тощо); загального інформування про зміст книжки; особистісного оцінювання оглядачем-буктубером книжки у формі власних суб’єктивних вражень про прочитане; популяризування книжки та читання серед широкої авдиторії; сприяння у просуванні (продажу) книжок і т. ін. Окремі такі відеосюжети в Б. (а також і поза інтернетом, наприклад, на екранах моніторів у бібліотеках, книгарнях) мають назву буктрейлерів.

Завдяки використанню Б. влогери налагоджують зв’язок із цільовою авдиторією шанувальників книжок і впливають на її читацькі вподобання. Задля зростання популярності своїх каналів буктубери використовують у відео додаткові відеопродукти, що виходять за межі власне характеристики / оцінювання книжок – коментування оглядів один одного, поширення посилань на цікаві відео, запису колективних рецензій, організації т. зв. літературних дуелей, інтерв’ю з авторами, ілюстраторами, перекладачами книжок, видавцями, літературними критиками та ін.

Підписники каналів книжкових відеоблогерів, крім перегляду відеосюжетів, можуть коментувати їх, ставити вподобайки, брати участь у дискусіях, обговореннях та зі свого боку рекомендувати ті чи інші книжки.

Основним неформалізованим правилом Б. є нерозголошення сюжетної лінії твору задля збереження інтриги, а отже, пробудити цікавість серед тих, хто переглядає відео, спонукати їх до прочитання книжки. Важливими складовими успішного відеоогляду книжок є невимушена захоплива розповідь буктубера, вдалий монтаж, дотримання вимог щодо таймінгу відео, якісний аудіо- та відеоматеріал.

Ефективність Б. визначають за такими кількісними критеріями: кількість переглядів, підписників, вподобань та коментарів.

Спільнота творців Б. почала формуватися у США приблизно в 2010 р. Одним із найперших і найпопулярніших (понад 400 тис. підписників) буктуберів у світі є американка Крістін Річчіо (ютуб‑канал PolandbananasBOOKS). Вона створює рецензії на книжки у комедійному стилі, записує сюжетні відео, веде особисті блоги та хроніку написання власних романів; є автором бестселера The New York Times «Почати все спочатку» та одним із засновників найвідомішого книжкового онлайн‑клубу на ютубі BOOKSPLOSION.

У Б. відеоблогери розміщують відеоролики таких жанрів:

review / discussion («огляд / обговорення») – перший і основний жанр Б.; огляд нещодавно прочитаної книжки з лаконічним переказом сюжетної лінії, що містить особисті враження влогера та мінімум аналітики;

book haul («книжковий улов») – відео, де влогер розповідає, які книжки він придбав і які хоче придбати, а також обґрунтовує мотиви свого вибору;

wrap up («завершення») – відеопідсумок прочитаного за певний проміжок часу (найчастіше за місяць), де влогер дає свою оцінку цим книгам, порівнює їх, рекомендує або не рекомендує до прочитання;

unhaul («розвантаження») – відео про книжку, яка не сподобалася відеоблогеру; його мета – розповісти про книжку й позбутися її: віддати комусь або розіграти як приз;

bookshelf («книжкова полиця») – докладні відеоогляди книжкових шаф і полиць із поясненнями, чому книжки розміщені саме так, які з них є найулюбленішими, що розташовано поряд із ними тощо;

monthly / yearly to be read  («до прочитання на місяць / рік») – відео, в якому влогер ділиться своїми читацькими планами на певний період часу; характеризує книжки за відгуками інших осіб, оформленням, анотацією;

unboxing («розпаковка») – відео про розпаковування нових книжок, перші враження про них; у межах цього жанру створюють відео, в якому розпаковують посилки з книжками, що надійшли поштою через послугу bookboxing – оформлення подарункових наборів для книголюбів. Такі відео мають здебільшого гедоністичний, споглядальний характер, залишаючи поза увагою змістову складову книжок і тому є малоінформативними;

challenges («виклики») – своєрідна інтелектуальна гра, що полягає у фільмуванні різних завдань та викликів, які влогер хоче поставити перед підписниками, наприклад, у формі розповіді про книгу, не називаючи її, а глядач повинен відгадати автора та назву за уривком тексту, цитатою з твору, характеристикою матеріальної складової тощо.

tags («теги») – у відео відеоблогер відповідає на запитання підписників чи інших влогерів, які ті залишили в коментарях з тегом для швидкого реагування;

tops («найрейтинговіші») – огляди рейтингу книжок, які сподобалися відеоблогеру найбільше;

сollaborations («колаборація») – колективне відео, що є результатом співпраці двох або більше буктуберів;

іnterviews – інтерв’ю з авторами книжок та особами, причетними до їх створення, зокрема прототипами персонажів.

Зарубіжні видавництва та книгарні співпрацюють з успішними буктуберами, рецензії яких позитивно позначаються на книжкових продажах. Останнім часом таку практику переймають і українські видавництва («Видавництво Старого Лева», «Наш формат», «Клуб Сімейного Дозвілля», Vivat) та книгарні («ВсіКниги», Yakaboo, «Книгарня Є», KNIGing), які надсилають буктуберам свої видання для створення та оприлюднення оглядів. Ця співпраця сприяє формуванню додаткової платформи для зацікавлення покупців, формування книжкової культури та завоювання довіри серед читачів.

Одними з перших популярних українських буктуб-каналів про сучасну літературу стали «ЛітОгляди Сущука» (Максим Сущук) та канал однойменної онлайн‑книгарні «ВсіКниги» (Анна Гай).

З-посеред українськомовних буктуб-каналів найпопулярнішими є: «Вишневий цвіт» Л. Дмитрук, «ПРОЛІТ» Ю. Типусяк, «Любов до книг» Л. Перетяжко, AnnikaBlog А. Лисенко-Гурської, Ksenia Kellerman К. Келлерман, Gulbanu Bibicheva Г. Бібічевої, «Книжкова дилерка» А. Єкименко‑Поліщук, Anna Book Diary А. Морозової, Beauty and Gloom Даші, PAPIR BLOG О. Чериби, Imagination І. Зеленчук, Alla Komarova А. Комарової, Grumpy Readerka Д. Чеканової, Klius Marichka М. Клюс та ін.

image
Буктуберка Людмила Понкратова (Сумська ОУНБ)
Серед буктуберів є і бібліотекарі. Відомим є влог Books and life бібліотекарки Л. Понкратової, яка працює в Сумській ОУНБ. На своєму каналі (з 2021 року опубліковано майже 500 відео; понад 2 тис. підписників) відеоблогерка розповідає про книжки різних жанрів українських і зарубіжних авторів, а також веде рубрику «Бібліотечна сторінка», де ознайомлює глядачів з роботою книгозбірні, популяризує її фонд, нові надходження до нього та наголошує, що бібліотека є одним із найдоступніших місць для вибору книжок для читання.

Українська спільнота буктуберів ще перебуває в стадії становлення і тому не набула організаційного оформлення. Кроком у напрямі їх консолідації стало започаткування у 2021 р. щорічної книжкової премії КРУК (Книга року українських книгоблогерів), якою відзначають найкращі, на думку буктуберів, сучасні українські твори, видані протягом року. Премію присуджують у трьох номінаціях: «Проза», «Жанрова проза», «Нонфікшн».

Б. як відеоканал комунікації книжкової онлайн‑спільноти є новітнім засобом промоції книги та читання, у т. ч. в бібліотеках, ефективним інструментом орієнтування в сучасному літературному процесі в умовах зникнення відповідної фахової преси та стимулом розвитку книжкової індустрії, залучення читачів до книгозбірень.

 

Джерела

 

Скібан О. І. Сучасні технології книжкової промоції в аспекті мас-медійної взаємодії / О. І. Скібан // Поліграфія і видавн. справа. – 2016. – № 2. – С. 199–207.

Падалка Г. Буктюб як новітній засіб популяризації книги та читання / Г. Падалка, О. Воскобойнікова-Гузєва // Бібліотека і книга у цифровому медіасвіті : матеріали ІІІ Всеукр. студ. наук.-практ. конф., м. Київ, 29 верес. 2017 р. – Київ, 2018. – С. 146–148.

Погрібна О. Зміст, жанрово-тематичне розмаїття, функції і перспективи українських книжкових відеоблогів / О. Погрібна // Укр. інформ. простір. – 2019. – № 1. – С. 172–184.

Скібан О. І. Конвергентні медіа як платформа для промоції та просування книг на сучасному українському ринку / О. І. Скібан // Поліграфія і видавн. справа. – 2019. – № 1. – С. 111–124.

Швачка Т. О. Буктуб: роль книжкових блогів у промоції книги та читання / Т. О. Швачка // Суспільство, наука, освіта: актуальні дослідження, теорія та практика : тези доп. Всеукр. наук.-практ. конф. (21–22 груд. 2021 р.) / Білоцерків. ін-т економіки та упр. Ун-ту «Україна» ; за заг. ред. Я. В. Новака ; наук. ред. Н. С. Пасічник. – Біла Церква, 2021. – С. 51–53.

Швачка Т.О. Буктуб і букстаграм: промоція книги та читання в інформаційному просторі / Т. О. Швачка // Інформація, комунікація та управління знаннями в глобалізованому світі : зб. матеріалів Шостої міжнар. наук. конф., м. Київ, 18–20 травня 2023 р. / упоряд. З. М. Свердлик, М. М. Цілина. – Київ, 2023. – С. 131–133.

 

­­–––––––––––––––––––

Books and life: [Буктуб Людмили Понкратової]

Книги // Маніфест : [сайт]

Кучеренко Д. Чи є майбутнє в українського буктьюбу (конспект дискусії) / Дар’я Кучеренко // Друг читача : [сайт]

Содомора Х. Буктьюб по-українськи: ще 10 і 1 книжковий відеоблогер / Христина Содомора // Читомо : [сайт]

Стахурська І. Книга року українських книгоблогерів – КРУК вперше оголосила своїх переможців  / Ірина Стахурська // Тиктор медіа : [сайт]

Український Буктюб // БібліоШ@фа : [блог Центральної міської бібліотеки для дітей ім. Ш. Кобера і В. Хоменка м. Миколаєва]

Український booktube: кого дивитися, щоб знати про книжки // Yakaboo : [сайт]

Horton K. (2021). BookTube and the Publishing Industry: A Study of the Commercial Relationship between YouTube Content Creators and Publicists. Curtin University

Kirkham A. (2014). 6 Types of Videos Unique to BookTube. ZEFR Insights

Reddan, B. (2022). Social reading cultures on BookTube, Bookstagram, and BookTok. Synergy, 20(1).

Techavanich, K. (2015). BookTube–YouTube's Bookish Community. Public Libraries Online.

Швачка Тетяна Олександрівна
Статтю створено : 15.01.2024
Останній раз редаговано : 15.01.2024