Пошук статті
Кількість користувачів
Сьогодні : 10
За місяць : 776
Кількість
статей : 972
А
Б
В
Г
Д
Е
Є
Ж
З
И
І
Й
Ї
К
Л
М
Н
О
П
Р
С
Т
У
Ф
Х
Ц
Ч
Ш
Щ
Ю
Я
Мейкерспейс
Мейкерспейс

imageМейкерспейс у бібліотеці (від англ. makerspaces – простір для творення) – публічна майстерня, створена в бібліотечному просторі з метою згуртування творчих і зацікавлених відвідувачів задля їхнього навчання і розвитку із залученням інформаційних ресурсів бібліотеки та творчого потенціалу її персоналу; місце для спільного творення певних продуктів, ігор, лабораторних дослідів, наукових досліджень, обладнане необхідними інструментами, технологіями і ресурсами; освітньо-креативне середовище для лекцій, семінарів, зустрічей з людьми, які вміють і творити, і навчати творчості інших.

Поширенню М. у  бібліотечній  практиці сприяв  популярний у світовому масштабі рух осіб з творчими здібностями (мейкерів), які, реалізовуючи загальне гасло «Зроби це сам» (DIY–Doityourself), створюють відкриті публічні майстерні – простір для пошуку, творчості та співпраці. Відкритий простір передбачає можливість вільного доступу для роботи над індивідуальними освітніми проєктами під керівництвом волонтера-наставника (педагога-наставника).

М. надає можливість як працівникам бібліотеки, так і її відвідувачам, мейкерам розвивати власне креативне мислення, стимулює прагнення до експериментів та творчості. Використання сучасних пристроїв, опанування нових технологій допомагають долучитися до здобутків науки і техніки та сприяють розвитку інтелектуального потенціалу індивідів.

В організації діяльності М. використовується модель наставництва та партнерства. М. передбачає такі напрями креативної діяльності: комп’ютерні технології  (комп’ютерне програмування / програмне забезпечення, створення робочої станції та мережі, редагування фотографій, відео, сканування фотографій на цифрові носії, створення вебсайту або онлайн-портфоліо,  цифровий запис музики, 3D-друк, 3D-моделювання, опанування програмного забезпечення для створення гаджетів за власним задумом); ремесла (в’язання, вишивка, макраме, конструктор Lego, робототехніка тощо); мистецтво (малювання, анімація, ліпка).

М. не потребує організації окремої зони в бібліотеці, лише необхідно трансформувати вже наявний простір, аби найкраще задовольнити потреби відвідувачів і не створювати перешкод іншим користувачам.

Перший бібліотечний М. з’явився в 2006 р. в бібліотеці м. Фейєтвіл США (The Fayetteville Free Library). Цей рух став актуальним і набув популярності після промови Президента США Б. Обами 2009-го р., коли він висловив думку про те, що кожна дитина спроможна «створювати речі, а не споживати їх».

Нині рух М. поширений у бібліотеках США та Великобританії, зокрема в Кембриджі. Про зацікавленість світової спільноти у М. свідчить укладений каталог мейкерспейсів: https://makerspaces.make.co/.

У 2016 р. завдяки сприянню та фінансовій підтримці Посольства США в Україні бібліотечні М. почали створювати в інформаційно-ресурсних центрах «Вікно в Америку», зокрема в: Національній бібліотеці України для дітей, Американській бібліотеці імені Віктора Китастого, яка є складовою  Наукової бібліотеки Національного університету «Києво-Могилянська академія», деяких обласних бібліотеках (Вінницькій ОУНБ імені Валентина Отамановського(VinLab),  Запорізькій ОУНБ (Makerspace), ОУНБ ім. Д. І. Чижевського м. Кропивницького (MakerSpace), Рівненській ОУНБ, Херсонській ОУНБ ім. Олеся Гончара (MakerSpace), Херсонській обласній бібліотеці для дітей імені Дніпрової Чайки) та ін. За подібним підходом до  організації М. працюють інноваційна високотехнологічна лабораторія електроніки та прототипування «Лампа»  в Науково-технічній бібліотеці ім. Г. І. Денисенка Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», мультимедійна лабораторія «Медіа Старт» в Тернопільській обласній бібліотеці для молоді.

Поєднання в М. бібліотечних та технологічних сервісів дозволило бібліотекам відійти від стандартної моделі обслуговування користувачів та  сприяло впровадженню інновацій, надало нового змісту їхній діяльності як культурно-освітніх центрів у громадах.

У програмі стратегічного розвитку європейських бібліотек «Public Libraries 2030» (https://publiclibraries2030.eu/) тренд М. визначено як основний для публічних бібліотек на найближчу перспективу. Така тенденція сприяє перегляду бібліотеками своїх можливостей та ролі в суспільстві, формуванню інноваційних форм обслуговування, адаптації до змін, що відбуваються в інформаційному суспільстві 21 ст.

 

Джерела

Крауз М. Г. Популярнее, чем когда-либо: восприятие библиотеки в США и будущие тенденции их развития / Марджия Гету Крауз // Науч. и техн. б-ки. – 2015. – № 7. – С. 60–80.

Назаровець С. 3D-принтер в академічній бібліотеці: з досвіду роботи Наукової бібліотеки Національного університету «Києво-Могилянська академія» / С. Назаровець // Вісн. Кн. палати. – 2016. – № 11. – С. 12–13.

Назаренко Ж. STREAM-освіта в бібліотеці (з досвіду роботи Запорізької ОУНБ) / Ж. Назаренко // Бібл. планета. – 2019. – № 1. – С. 13–15.

 

__________________

 

Price Gary Results From «Makerspaces in Libraries» Study Released // infodocket : Library Journal : [website].

Книга та інженерія. Мейкер-спейс / Національна бібліотека України для дітей

Робототехніка та MakerSpace / ОУНБ ім. Д. І. Чижевського. 

Windowon America & Makerspace / Запорізька ОУНБ

MAKERSPACE VinLab

MakerSpace: технології майбутнього

Мейкерспейс у бібліотеці / Методичний відділ Центральної міської бібліотеки для дітей ім. Ш. Кобера і В. Хоменко м. Миколаєва

3D MakerSpace in American Library // Viktor Kytasty American Library. National University of Kyiv Mohyla Academy. Mode of аccess

Адаменко Марина Петрівна
Статтю створено : 22.12.2020
Останній раз редаговано : 10.05.2023