Пошук статті
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Кількість користувачів Сьогодні : 26 КількістьЗа місяць : 1199 статей : 1008 |
Бібліотечна реклама
Бібліотечна реклама – інформація про бібліотечну галузь загалом, бібліотеку або її окремий підрозділ, бібліотечно-інформаційні ресурси, послуги і продукцію, розповсюджена у будь-який спосіб і призначена для формування та / або підтримки у громадськості стійкого інтересу й обізнаності щодо об’єкта рекламування; складова бібліотечно-інформаційного маркетингу та зв’язків із громадськістю (PR). Б. р. має на меті формування позитивного іміджу бібліотеки як важливого соціального інституту; популяризацію й підтримку інтересу до соціально затребуваних напрямів діяльності бібліотеки, реалізації стратегії і тактики її розвитку; активізацію попиту на бібліотечні ресурси, продукцію та послуги шляхом їхньої публічної репрезентації. Теоретичні передумови необхідності розгортання рекламної діяльності бібліотек і встановлення тісних зв’язків з населенням почали простежуватись на початку 20 ст. Потреба в Б. р. актуалізувалась після Жовтневого більшовицького перевороту 1917 р., коли бібліотеки були залучені до агітаційно-пропагандистської діяльності, спрямованої на зміцнення радянської влади, ліквідацію неписьменності, поширення знань (насамперед політичних) і культури серед народу, в УСРР – до реалізації політики коренізації (українізації), яка тривала до початку 1930-х років. Багато уваги приділялось аналізуванню впливу оформлених відповідним чином вітрин, вивісок, оголошень у бібліотеках, світлової та радіореклами (Л. Хавкіна), розробленню наочних форм пропаганди – бібліотечних плакатів (Б. Банк, Б. Борович, Г. Брилов, В. Машовець, Н. Фрідьєва, Н. Херсонська, В. Шенфінкель). У 1920–1930-і рр. серед радянських фахівців розгорнулась дискусія щодо можливості запровадження досвіду американських бібліотекарів з упровадження комерційної реклами (П. Довнарович, І. Золотарьов, В. Кордес-Борисова, Л. Рейтинбарт, Є. Хлебцевич, І. Цареградський). Ця ідея не отримала практичного втілення, Б. р. як така фактично опинилась під забороною, а діяльність бібліотек скеровувалася на пропаганду нового ладу в СРСР, політики партії і знайшла втілення у т. зв. «лозунгоманії», яка подекуди набувала гіпертрофованих масштабів. У 1950–1980 рр. деякі питання рекламно-бібліотечної діяльності (пропагування бібліотечної галузі, підвищення якості наочної пропаганди літератури, проблеми виставкової роботи, ефективність бібліотечної пропаганди тощо) розглядали в своїх дисертаціях Л. Беляков, О. Зиков, Т. Кім, В. Ухов. М. Ханін та ін. Проте, в цілому, Б. р. в умовах соціалістичного культурного будівництва і відсутності конкурентного середовища вважалася непотрібною, не заохочувалася і майже не фінансувалася. Наприкінці 20 – на початку 21 ст. окремі аспекти Б. р. досліджували такі закордонні і вітчизняні науковці, як Б. Ашервуд, С. Барабаш, О. Башун, О. Борисова, П. Борхард, Р. Вільямс, М. Закерт, Д. Кемпбел, У. Клаасен, Б. Лібергер, С. Матліна, І. Міхнова, О. Ястребова та ін. За своєю суттю Б. р. є соціальною й спрямованою на:
Б. р. має відповідати принципам законності, точності, достовірності, добросовісної конкуренції, етики, а також враховувати особливу чутливість дітей і не завдавати їм шкоди. Різноманіття форм рекламної комунікації, представлених на сучасному ринку реклами, створює підстави для класифікування Б. р. й виокремлення окремих її видів за певними ознаками: 1. Залежно від мети реклами:
2. Залежно від місця та способу розміщення реклами:
Своєю чергою медійна Б. р. поділяється на:
Немедійна Б. р. поділяється на:
Рекламне повідомлення має:
Для ефективного управління рекламною діяльністю бібліотека формує власний рекламний план, який відповідає соціально-економічним умовам, за яких його виконуватимуть. Рекламний план розробляють як для окремої рекламної акції, так і на визначений період (рік, квартал, місяць). У рекламному плані відображаються цілі, завдання і теми Б. р., перелік найважливіших рекламних засобів, інструментів, технологій і носіїв Б. р., зазначаються відповідальні виконавці на кожному з етапів реалізації рекламної кампанії, визначаються бюджет (кошторис) та система моніторингу за ефективністю Б. р.
ПРИКЛАДИ РІЗНИХ ВИДІВ БІБЛІОТЕЧНОЇ РЕКЛАМИ
Реклама у всеукраїнських та регіональних засобах масової інформації:
Телевізійна реклама
Інтернет-реклама
Внутрішня реклама
Реклама на / у транспорті
Друкована реклама
Реклама в місцях проведення бібліотечних промоакцій, соціокультурних заходів, конференцій, семінарів, конкурсів та інших заходів
Сувенірна реклама
Джерела
Хавкина Л. Б. Руководство для небольших библиотек. – Москва,1934. – 242 с. Библиотечно-информационный маркетинг : сб. пер. / ГПНТБ России; сост. и пер. K. M. Ключникова. – Москва, 1992. – 56 с. Ашервуд Б. Видимая библиотека : практ. руководство по паблик рилейшенз для работников публичных библиотек / Боб Ашервуд ; пер. И. П. Осипова, Л. М. Инькова. – Москва ; Рос. гос. б-ка. – 1992. – 51 с. Концепция маркетинга для публичных библиотек / П. Борхард [и др.] ; пер. Е. М. Ястребова. – Москва : [б.в.], 1993. – 144 с. Ашервуд Б. Азбука общения, или Public Relations библиотеки / Б. Ашервуд. – Москва : Изд-во «Либерия». – 1995. – 174 с. Кашкарьова О. В. Бібліотечна реклама: технологія створення та психологія сприйняття: наук.-метод. реком. / Кашкарьова О. В. Чачко А. С. – Київ, 1997. – 17 с. Кашкарьова О. Реклама та імідж сучасної бібліотеки / О. Кашкарьова ; Нац. парламент. б-ка України. – Київ : [б. и.], 1997. – 27 с. – ([Інформаційний бюлетень] НПБ України, Сер Бібліотекознавство. Бібліографознавство ; вип.1). Кашкарьова О. В. Бібліотечна реклама і ментальність читацької аудиторії / Кашкарьова О. В. Чачко А. С. // Публічні бібліотеки: сучасне і майбутнє. – Київ, 1998. – С. 35–42. Матлина С. Г. Привлекательная библиотека, или Что может реклама : практ. пособ. / С. Г. Матлина. – 2-е изд., перераб. и доп. – Москва : Изд-во Либерия, 2000. – 127 с.; Борисова О. О. Реклама в библиотеке: учебно-практ. пособие / О. О. Борисова. – М. : Либерея-Бибинформ, 2005. – 214 с.; Загородній А.Г. Торгівля, маркетинг, реклама : термінологічний словник / А. Г. Загородній, Г. Л. Вознюк, І. М. Комарницький. – Львів, Вид-во Львівської політехніки, 2011. – 312 с.; Самохіна Ж. В. Реклама як складова інформаційно-комунікаційної діяльності бібліотеки // Бібліотека. Наука. Комунікація: в 2 ч. – Київ, 2015. – Ч. 1. – С. 115–118; Мельникович О. М. Зовнішня реклама : монографія / О. М. Мельникович, А. С. Крепак ; Київськ. Нац. торг.-екон. ун-т . – Київ, 2017. – 220 с. Кислова О. Рекламна діяльність бібліотек для дітей у 1991–2011 рр. / Олена Кислова // Бібліотека у форматі Д. – 2021. – № 3. – С. 14–18.
——————————————— Види реклами в Інтернеті та особливості кожного з них; Виды рекламы. Теория и практика рекламной деятельности // Индустрия рекламы; Виды рекламы / Индустрия рекламы : информ.-справ. портал;
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||